top
AGENDA
ΔΩΣΕ ΑΞΙΑ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
8 ΦΕΒΡ

INFO

«Παιδική Σταυροφορία»

του Δημήτρη Παπαδημητρίου

με την ΚΟΑ υπό τη διεύθυνση του Κρίστοφ Πόππεν

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

 

Με την «Παιδική Σταυροφορία» του πολυβραβευμένου συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου, μία παραγγελία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών σε α’ εκτέλεση, ανοίγει απόψε τη συναυλία της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Κρίστοφ Πόππεν, ο οποίος επιστρέφει στην Ελλάδα για μία συναυλία – οδοιπορικό στη βρετανική γη, με αναφορές στη μουσική παράδοση της Αγγλίας.

Πρόκειται για μια «συμφωνική μπαλάντα» που εμπνέεται από τις πληγές στο «σώμα» της Γηραιάς Ηπείρου και βρίσκεται σε δημιουργικό διάλογο με τον Κύκλο «Πόλεμος και Ειρήνη». Το σολιστικό μέρος της σύνθεσης θα αναλάβουν οι καταξιωμένοι Μυρσίνη Μαργαρίτη (υψίφωνος) και Χάρης Ανδριανός (βαρύτονος). Στη συνέχεια, η διεθνώς αναγνωρισμένη σολίστ βιόλας Τατιάνα Μαζουρένκο θα ερμηνεύσει το απαιτητικό και πολύπλευρο «Κοντσέρτο για βιόλα και ορχήστρα» του Βρετανού Γουίλιαμ Γουόλτον και η βραδιά θα ολοκληρωθεί με τη μελαγχολική «Τρίτη Συμφωνία σε λα ελάσσονα», την περίφημη «Σκωτική» του Φέλιξ Μέντελσον.

 

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου για την «Παιδική Σταυροφορία»:

«Η παραγγελία του έργου μου από την Κ.Ο.Α. με θέμα τον Πόλεμο και την Ειρήνη νομίζω ότι βρίσκει στο ποίημα αυτό του Μπέρτολτ Μπρεχτ μίαν απόλυτη θεματική εκπλήρωση. Ο Μπρεχτ μένει με αυτό το ποίημα πιστός στα αληθινά ζητήματα που οδήγησαν την ανθρώπινη ιστορία στις τραγωδίες των πολέμων, ζητήματα αιώνια. Δεν είναι τυχαίο ότι διατήρησε τον ίδιο τίτλο (Kinderkreuzzug) με αυτόν της Παιδικής Σταυροφορίας του 1220 μ.Χ., όπου χιλιάδες παιδιά ξεκίνησαν από την Γερμανία και την Γαλλία προς τους Αγίους Τόπους. Και κατέληξαν στον θάνατο ή τα σκλαβοπάζαρα. Η επικαιρότητα του πολέμου παραμένει δυστυχώς αιώνια, όσο και οι λόγοι που τον παράγουν. Ωστόσο άλλη μια φρικαλέα μετάπλασή του είναι και η μετανάστευση που σήμερα είναι αναμφίβολα η κύρια, κοινωνική ηθική και ιδεολογική μας πρόκληση. Μετανάστευση λόγω πολέμων, αλλά και αντί πολέμων».

«Μουσική και ποιητική φόρμα ταυτίζονται, είναι η φόρμα τής μπαλάντας. Ο Μπρεχτ ενδιαφερόταν για την αμεσότητα μεταφοράς των νοημάτων του και στους πιο απλούς και απαίδευτους ακροατές-αναγνώστες του. Και η αμεσότητα αυτή μόνο κέρδος παρέχει στο κάθε έργο, όταν το μεταφερόμενο περιεχόμενο είναι σπουδαίο και σαφές. Προσπάθησα να διατηρήσω τίς αρχές του Μπρεχτ στο τραγούδι αυτό, το οποίο θα ονόμαζα συνεπώς «Συμφωνική Μπαλάντα». Χρησιμοποίησα τις μουσικές αναφορές και τα μουσικά κλισέ ως ειρωνικές «παγίδες» – και μάλιστα σε απόλυτες αντιπαραθέσεις με τις συναισθηματικές τους ανατροπές.

Το Θέατρο και το Ελληνικό Τραγούδι στηριγμένα στην πανίσχυρη μετάφραση του Γιώργου Κοροπούλη, μεταφέρονται και αυτά ως αναφορές στην μουσική γλώσσα αλλά και στην ερμηνευτική αποστολή των δύο σολίστ μας, της Μυρσίνης Μαργαρίτη και του Χάρη Ανδριανού. Ο Μπρεχτ, ένας αιρετικός στοχαστής και ειρηνιστής μάς παρέχει σήμερα σαν δώρο έναν τρόπο σκέψης ελεύθερο και ανυπότακτο. Αυτόν τον τρόπο σκέψης κρατώ, αληθινό εργαλείο, σε μια εποχή, όπου η ετικετοποίηση εύκολα μπορεί να τον καταργήσει ή να τον αποθεώσει.

Και παρόλο που σαφώς αυτό το προέβλεψε μέσα στο ίδιο του το έργο, δεν το απέφυγε ολοκληρωτικά. Ασήμαντη λεπτομέρεια: Το μουσικό έργο ξεκίνησε -όντως- να γράφεται την Πρωτοχρονιά 2019 και ολοκληρώθηκε στις 12/1. Και αυτό έγινε τυχαία, έτσι, για να γίνει τριπλή αυτή η συγκυρία.»


ΠΑΡΟΜΟΙΑ EVENTS
15 ΜΑΡ
Ένα Φιλί

Λίγο πριν την κυκλοφορία του νέου της άλμπουμ, η Πέννυ Μπαλτατζή και η εξαιρετική μπάντα της ξεκινούν έναν νέο κύκλο εμφανίσεων

20 ΦΕΒΡ
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Χίου

Ο Παντελής Θαλασσινός εμφανίζεται στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο της Χίου, την Τετάρτη 20/2 και την Πέμπτη 21/2 με μία ομάδα εκλεκτών μουσικών.